Vanliga frågor
OBS! Kontakta alltid oss innan en inlämning. Vi har inga "drop in"-tider och kan tyvärr inte ta emot spontana besök.
Kontakta oss via vårt värderingsformulär, e-post eller telefon. Bifoga gärna bilder och övrig information om varorna som du vill värdera och sälja. Vi svarar sedan med en bedömning och om vi kan ta emot varorna och när vi kan ta emot dig. Om ni inte har fått svar inom 48 timmar helgfri vardag får du gärna kontakta oss - kanske gick något fel med tekniken!
Vi utför även hembesök och värdering på plats i vissa fall. Kontakta oss för mer information och tidsbokning av hembesök.
Gäller ditt ärende ett helt hem, delar av ett hem eller ett dödsbo kan du läsa mer på vår sektion för Värdering av hela hem eller skicka en förfrågan.
När vi har godkänt dina föremål är du välkommen att besöka vårt showroom på Gårdsfogdevägen 16 i Bromma. Observera att vi inte tar emot oanmälda besök för att gå igenom dina varor. Kontakta oss alltid inför en inlämning, exempelvis via Värderingsformuläret.
Läsa mer om försäljningsprocessen på sidan Sälja.
Det är inte lätt att välja plattform att sälja på i dagsläget. Tradera, Blocket, loppmarknader, antikhandlare och en mängd auktionshus finns att välja mellan och de har alla sina för- och nackdelar.
Det vi erbjuder är:
En välbesökt marknadsplats. Genom auktionsplattformen Auctionet når vi över 700 000 registrerade kunder som är intresserade av just dina varor.
Sälj till lägst provision. Vi har lägst provision i Stockholm och tillsammans med den kundbas som Auctionet har får du en riktigt förmånlig affär. Jämför gärna med andra auktionshus!
Expertis. Vi vet vad vi kan sälja - och inte. Våra värderingsmän katalogiserar ditt föremål och marknadsför det på bästa vis.
Smidig och effektiv inlämning. Du bokar enkelt en tid med oss för inlämning vilket gör att du slipper stå i kö och förlora värdefull tid. Väl på plats är vi behjälpliga med inlastning och uppackning.
Snabb hantering. Vi vill precis som du att försäljningen ska löpa på snabbt och ofta finns objekten ute inom någon vecka på våra dagliga webbauktioner.
Bekvämlighet. Vi tar hand om hela försäljningsprocessen och eventuella bekymmer längs vägen. Du kan bara vänta in pengarna!
Är du en regelbunden säljare eller funderar du på att bli det? Kanske är du en handlare, någon som tar hand om hela hem, en advokatbyrå eller i en annan roll där du ofta behöver sälja av föremål för dig eller klient. Kontakta oss för långsiktiga samarbeten. Vi är alltid intresserade att ta emot dig och förhoppningsvis kan vi erbjuda något som andra inte kan. Hör av dig så pratar vi mer om vad vi kan ge och du behöver!
Vi tar 12.5% provision och 150 kronor i hanteringsavgift när ett föremål säljs. Till skillnad från många andra aktörer tar vi inga återropsavgifter (avgift även om en vara ej säljs), fotograferingsavgifter, försäkringsavgifter eller andra avgifter och vi tar endast betalt om vi lyckas att sälja ditt föremål.
Vad ni får ut av våra avgifter:
*Maximal exponering: Dra nytta av Auctionets marknadsföring och fler än hela 1.000.000 registrerande kunder både nationellt och få ut så mycket som möjligt av dina föremål.
*Expertbedömning: Vår erfarna personal går igenom dina föremål noggrant för att undvika eventuella problem längre fram i försäljningsprocessen.
*Professionella bilder: Vi köper med ögat. Våra fotografer försöker framhäva det bästa med ditt objekt.
*Smidiga transportlösningar: Med Auctionets transporttjänster kan du sälja dina föremål inte bara lokalt utan även till kunder över hela världen.
*Engagemang. Vi gillar det vi gör och det gör skillnad!
Kort och gott – sälj bekvämt och utan bekymmer.
Utbetalningen sker till bankkonto senast inom 30 dagar efter det att försäljningen är avslutad. De längre utbetalningstiderna är på grund av att den lagstadgade ångerrätten måste få löpa ut. Du kan få betalt både efter varje försålt objekt eller i en klumpsumma om du vill. Meddela oss vad du önskar!
Attans! Men oroa dig inte – vi försöker vanligtvis upp till tre gånger. Du kan justera ned det lägsta accepterade budet via Mina sidor för att öka sannolikheten till att ditt föremål säljs. Ibland så tar budgivningen fart när priset sänks - testa!
Om föremålet förblir osålt efter tre gånger så behöver du hämta tillbaka föremålet. Om du inte önskar att hämta tillbaka föremålet efterskänks det.
Om du bor i Stockholms län kan vi i vissa fall vara behjälpliga vid transport mot kostnad. Meddela oss gärna om du behöver hjälp med transport i och med försäljningsförfrågan.
Om du bor utanför Stockholm kan du alltid packa och skicka varor till oss med exempelvis DHL och PostNord. Kom ihåg att kontakta oss innan du skickar för att dina varor ska bli godkända.
Du får ett kontrakt på vad du har lämnat in varpå föremålen går vidare till fotografering och publiceras så snart som möjligt. Du kan sedan följa försäljningen genom ett konto på Auctionet som du kopplar via Mina sidor - Profil och inställningar och "Säljarkonton". Där kan du också se utbetalningar.
Hittar du inte ditt svar här får du gärna maila oss på info@formstad.se.
Många svar får du också via Auctionets vanliga frågor genom att klicka här!