VANLIGA FRÅGOR & SVAR

Att köpa på auktion

Vad menas med utropspris?


Utropspris är ett riktmärke för värdet på objektet och sätts vanligtvis baserat på tidigare försäljningar av liknande objekt. Det slutgiltiga priset kan bli högre eller lägre beroende på budgivningen.




Vad kostar det att köpa hos er?


Vi tar en provision på 22.5% + 80 kronor på det klubbade priset. Exempel: ett föremål säljs för 1.000 kronor. Den totala kostnaden blir då 1.305 kronor. Den totala kostnaden visas också innan du lägger ett bud.




Vad händer om jag missar utlämningsdatumet? Har ni några avgifter för försenad avhämtning?


Kontakta oss snarast om du får förhinder för avhämtning så att vi kan notera detta. Om du missar datumet utan att ha kontaktat oss tar vi ut en lagringsavgift på 250 kronor per påbörjad kvadratmeter och vecka.

Det är av yttersta vikt att ni kontaktar oss vid en eventuell försening annars går varorna vidare från showroom till lager då vi hela tiden måste göra plats för nya objekt.




Vad betyder tillskriven? Hans art? Efter?


Dessa termer är facktermer som används för att beskriva ursprunget bakom konstverk. Originalarbete skrivs ut med konstnärens fullständiga namn i versaler och oftast med levnadsår.
SEVERIN NILSON (1846-1918), olja på pannå, signerad Tillskriven = Verket är enligt vår uppfattning ett verk av den angivne konstnären men t.ex. saknar signering.
SEVERIN NILSON (1846-1918), olja på pannå, tillskriven Hans art = Innebär att konstverket är utförd i konstnärens manér eller stil, men sannolikt ej är utförd av konstnären själv.
SEVERIN NILSON (1846-1918), olja på pannå, hans art Efter = Konstverket har kopierats eller influerats av konstnären. SEVERIN NILSON (1846-1918), olja på pannå, efter Oidentifierad konstnär = Vi har svårigheter att identifiera konstnären alternativt är konstnären ej känd av oss. OIDENTIFIERAD KONSTNÄR, olja på pannå




När är auktionen komplett? Det tycks tillkomma nya varor dagligen.


Det stämmer! Vi arbetar ständigt med auktionen och lägger ut objekt så snart de är redo. Auktionen är komplett senast på onsdag innan auktionsdagen. Då skickar vi även ut ett nyhetsbrev till alla registrerade kunder vilket är ett bra sätt att hålla koll på nästa auktion.
Även ordningen i katalogen kan ändras och därför rekommenderar vi dig att spara det som du är intresserad av som en favorit. Detta gör du med hjälp av hjärtat i nedre högra hörn på objektbilden.




Kan någon annan än jag hämta ut min auktionsvinst?


Absolut!
Skicka med dina kunduppgifter och legitimation med ett ombud så är denne mer än välkommen hämta upp och även betala dina föremål.




Kan jag utgå från att objektet inte är skadat om det inte står i objektbeskrivningen?


Det korta svaret är: ja.
Vi försöker alltid att beskriva eventuella skador och slitage på våra objekt så noggrant som möjligt och alltid fotografera dem tydligt. Oftast ritar vi till röda ringar för att ytterligare förtydliga detta. Vi känner själva till besvikelsen när man har bjudit hem något som sedan visar sig vara trasigt och det önskar vi ingen.
Med det skrivet kan vi självklart göra misstag i hanteringen och inte uppmärksamma skador. Om vi inte har skrivit ut eller fotograferat en skada och objektet visar sig vara skadat så tar vi ansvar för det och reklamerar köpet direkt.
Vi vill göra allt vi kan för att du ska vara nöjd med ditt framtida köp hos oss.




Jag vill ha mer information om en vara. Hur gör jag?


Tveka inte att kontakta oss med era frågor, vad det än må vara – det blir vi bara glada för! Vi lånar gärna ut oss själva och genomför detaljerade konditionsrapporteringar och genomgångar, ger råd, mäter eller väger objekt med mera.




Jag vill bjuda på en auktion. Hur gör jag?


Har du ett kundnummer? Om inte så registrerar du dig som kund hos oss vilket går på några minuter. Det är självklart kostnadsfritt. Du registrerar dig ovan via länken ”AUKTIONER”. Klicka sedan på ”Mina sidor” och ”Skapa konto”. Väl på registreringssidan fyller du i dina personuppgifter. Du får sedan ett e-postmeddelande med inloggningsinformation. Du måste logga in inom 24 timmar för att aktivera kontot. Om du inte har fått något meddelande inom 10 minuter, kontrollera mapparna för spam- och skräppost. Om inget meddelandet återfinns där är du välkommen att kontakta oss för uppföljning.




Jag har ingen möjlighet att närvara vid ett auktionsavslut men vill bjuda på en vara – hur gör jag?


Det finns alltid möjlighet att lägga ett högre förhandsbud. När du lägger ett högre belopp än vad den nuvarande budnivån visar sköter systemet automatiskt budgivningen åt dig så fördelaktigt som möjligt. Buden visas självklart inte för någon annan än dig. Exempel:
Du är intresserad av en figurin från Lisa Larson (1931-). Nuvarande budnivå är 300 kronor. Du lägger ett bud på 800 kronor. Budnivån ändras till 350 kronor – du leder. Om någon bjuder mer så höjer du automatiskt upp till 800 kronor. Om någon bjuder mer än 800 kronor får du direkt ett meddelande och har möjlighet att höja igen om du önskar. Du kan inte bjuda mot dig själv.

OBS! Du får inget meddelande om att du är överbjuden om auktionen har börjat, det vill säga efter 19:00 på söndag.




Jag har ångrat ett köp. Vad händer nu? Hur gör jag?


Det är inte samma sak att handla en begagnad och unik vara via auktion som att handla en ny vara direkt i en affär, både på grund av att varan just är unik men kanske främst i och med att det finns andra potentiella köpare med i processen samt en säljare som alla kommer i kläm. Vi förmedlar varor från en privatperson till en annan och har ett ansvar för att båda parternas välgång. Vi försöker vårt yttersta för att alla ska bli nöjda, både köpare och säljare. Det är också därför vi lägger ned mycket resurser på korrekta konditionsbeskrivningar och bilder på eventuella skador eller fel. Vi ber dig därför att försäkra dig till det yttersta om att du faktiskt vill ha det du bjuder på. Med det skrivet så följer vi lagstiftningen för ångerrätt. Detta måste ske skriftligen inom 14 dagar efter att varan är mottagen. Varan måste självklart vara i samma skick som den såldes i. Köparen står för den eventuella kostnaden att få tillbaka varan till oss. Har du frågor om ångerrätt? Kontakta oss på 08-28 31 00 eller info@formstad.se.




Jag bor utanför Stockholm. Skickar ni varor?


Kort svar: ja. För mindre föremål kan vi skicka till hela Sverige och övriga världen genom exempelvis Schenker eller PostNord. För större föremål samarbetar vi med Transportbyrån. Läs mer på vår sida för transporter utanför Stockholm här.




Jag bjöd 800 kronor och slutpriset blev 800 kronor – men mitt bud var inte vinnande. Hur går det till?


Det är oftast ett flertal intressenter på varje objekt och i många fall inkommer två likadana bud. Det som då särskiljer buden åt är när de inkom till oss och det är det först inkomna budet som blir det vinnande. Det lönar sig alltså att bjuda så snart som möjligt! Genom att gå in på ett objekt och titta till höger så kan du se över budgivningen och fastställa att du ligger på topp.




Hur fungerar realtidsauktioner?


Läs mer under KÖPA där vi har skrivit utförligt om vår auktionsform!




Hur fungerar hämtning och betalning?


Betalningen och avhämtning sker inom 3 dagar efter auktion. Om ni får förhinder är det mycket viktigt att ni hör av er till oss så snart som möjligt så gör vi upp en ny tidsplan. Betalning kan ske på plats vid avhämtning med kontanter eller kort samt kortbetalningar direkt via vår webbplats och telefon, via banköverföring, giro samt Swish. Vi tar dock inte emot American Express. Utländska kort debiteras med en extra avgift om 1.45%. Tänk på att vid betalning via banköverföring eller giro så dröjer betalningen 1-3 dagar beroende på metod och betalningen måste vara synlig för att vi ska kunna lämna ut varor. Vi föredrar att ni betalar direkt på plats eller via vår webbplats. Kortbetalning via webbplats: Klicka på ”AUKTIONER” -> ”Mitt konto” -> ”Mina fakturor”
Bankgiro: x – kom ihåg att märka er betalning med kundnummer.
Bankkonto Swedbank: 8327-9, 944 314 806-0 – kom ihåg att märka er betalning med kundnummer. Om ni ska hämta ut varorna från vårt showroom i Bromma är vi behjälpliga med utlastning. Vi har papper för emballering, kartonger och kassar. Om ni inte har möjlighet att själv hämta varorna erbjuder vi transport inom Stockholm samt utanför Stockholm. Vid utebliven kontakt, betalning eller avhämtning tar vi ut en lageravgift om 250 kronor per m2 och vecka. Återigen så ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt vid förhinder för att slippa avgift.




Hur besiktar ni föremålen? Vad betyder exempelvis bruksslitage?


Alla våra föremål är begagnande i någon mening. Vi försöker så noga som möjligt beskriva skicket på våra objekt så att du på bästa sätt kan uppskatta ett objekt och tryggt kan lägga ditt bud. Graderingen sker främst i fyra nivåer: Fint skick / Inga anmärkningar: Högsta graderingen. Föremålet har nästintill obefintligt slitage, inga skador och ger ett mycket gott intryck.
Smärre: Mycket liten åverkan. Ingen till mycket liten betydelse för intrycket.
Normalt: Normal åverkan, dock oskadat. Mindre betydelse för intrycket.
Betydligt: Över normal åverkan och gränsar till skada. Skicket på föremålet är märkbart sämre och betydande för intrycket. Bruksslitage syftar på ett för föremålet normalt slitage och skiftar från föremål till föremål. Ett matbord används självfallet på ett annat sätt än en vas eller golvlampa. Exempel på bruksslitage matbord: Fint skick / Inga anmärkningar: Bordet är i princip i nyskick och mycket lite eller mycket sparsamt använt.
Smärre bruksslitage: Bordet har mycket små spår av användning.
Bruksslitage: Bordet har synliga spår efter användning. Exempelvis mycket små repor av bestick, mindre fläckar med mera.
Betydligt bruksslitage: Bordet har tydliga spår efter användning. Repor och fläckar förekommer. Var noga att titta på bilderna för att inte bli besviken. Om ni har frågor om ett föremål och dess skick är ni mer än välkomna att höra av er. Vi kan även göra en besiktning åt er via exempelvis telefon om ni har specifika frågor.





Att sälja på auktion

Vart lämnar jag in föremålen?


Efter att du har kontaktat oss och vi har godkänt dina föremål är du varmt välkommen till vårt showroom på Gårdsfogdevägen 16 i Bromma. Observera att vi inte har öppet för oanmälda besök! Vi har generellt stängt och arbetar med nästa auktion eller ute i de hem vi tar hand om. Kontakta oss innan du kommer. Du hittar all information om hur du hittar hit via sidan kontakt.




Varför ska jag sälja mina föremål via er?


Det är inte lätt att välja plattform att sälja på i dagsläget. Tradera, Blocket, loppmarknader, antikhandlare och en mängd auktionshus finns att välja mellan och de har alla sina för- och nackdelar. Vart du får bäst betalt beror egentligen på föremålet eller föremålen du vill sälja. Vi försöker alltid att ge dig det bästa råd och förslag oberoende av vårt egenintresse av försäljningen eftersom vi tror på återkommande och långsiktiga relationer. Även om det inte blir en affär oss emellan idag så kan det bli det imorgon. Det vi erbjuder är: Smidig och effektiv inlämning. Du bokar enkelt en tid med oss för inlämning vilket gör att du slipper stå i kö och förlora värdefull tid. Väl på plats är vi behjälpliga med inlastning och uppackning. Kommunikation. Det är alltid lätt att komma i kontakt med oss genom en myriad av alternativ. Du är just nu bara ett klick från oss. Flexibilitet. Vi gör det andra inte gör. Testa oss! Snabb publicering. Våra fotografer arbetar löpande och i rasande takt. Oftast är din inlämning synlig på nätet bara efter någon dag. Bilder och kataloger. Du måste gå upp till det absoluta toppskiktet av auktionsvärlden för att kunna matcha våra bilder – både i kvalité, antal och upplösning. Nu när nästan alla auktioner är nätbaserade så är det mycket färre personer som faktiskt tar sig till showroom och då är bilderna det enda köparen ser. Vår räckvidd. Vi skickar varor i hela Sverige och internationellt till de lägsta priserna av våra konkurrenter. Det gör att köparen lägger högre bud vilket gynnar dig som säljare. Fördelaktiga villkor. Vi har bland de lägsta avgifterna i Sverige och bland den högsta kvalitén i produktion. Inga andra avgifter tillkommer i det finstilta. Fotograferingsavgift, försäkringsavgift, återropsavgift och allt vad det heter – vi har inget sådant. 15% provision och 100 kronor i hanteringsavgift när varan säljs – inget annat. Är du en regelbunden inlämnare eller funderar du på att bli det? Kontakta oss för långsiktiga samarbeten.
Har du ett stort varulager? Självklart är vi mycket intresserade av att avyttra det. Kontakta oss för större inlämningar.




Vad kostar det att sälja hos er – och vad får jag ut?


Vi tar 15% provision och 100 kronor i hanteringsavgift när ett föremål säljs. Till skillnad från många andra aktörer tar vi inga återropsavgifter (avgift även om en vara ej säljs), fotograferingsavgifter, försäkringsavgifter eller andra avgifter och vi tar endast betalt om vi lyckas att sälja ditt föremål. Vad ni får ut av våra avgifter: *Tillgång till den enorma auktionsmarknaden som finns i Sverige och i världen – sälj till rätt pris.
*Tillgång till expertis som går igenom dina föremål – undvik problem senare.
*Tillgång till vår utrustning och fotografer – syns man inte så finns man inte.
*Tillgång till specialiserad marknadsföring – vi samlar allt på en plats och kan därför satsa mer på att nå ut.
*Tillgång till transportlösningar; vi packar, emballerar, skickar och kör ut – sälj inte bara i närområdet utan till hela världen.
*Tillgång till vårt ekonomiska system – luta dig tillbaka och få betalt utan komplikationer.
*Tillgång till vår drivkraft – vi gillar det vi gör! Kort och gott – sälj bekvämt och utan bekymmer. Fullständiga försäljningsvillkor kan ni se här.




När och hur får jag betalt?


Utbetalningen sker vanligtvis inom 14 dagar efter det att försäljningen är avslutad. En försäljning anses avslutad när alla föremål är sålda eller återkallade. Om ni önskar delredovisning och utbetalning efter varje auktion går även detta bra, men då måste ni meddela oss.




Mina varor blev osålda. Vad händer nu?


Attans! Men oroa dig inte – vi försöker vanligtvis upp till tre auktioner. Reservationspriset sänks vid det andra och tredje försöket beroende på hur den tidigare budgivningen och intresset har varit. Ni kan alltid hämta tillbaka föremålen om ni så önskar. Kontakta oss omgående i sådana fall så att objektet inte läggs ut igen. Om ni inte önskar att hämta tillbaka inlämningen efterskänks föremålen.




Jag kan inte ta mig till er för att lämna in varor. Hur gör jag?


Det är oftast inga problem. Om du bor i Stockholms län kan vi i många fall vara behjälpliga vid transport av både mindre och större föremål.Kontakta oss med vad du vill sälja och att du vill att vi ska ombesörja transport så återkommer vi så snart som möjligt. Om du bor utanför Stockholm kan du alltid packa och skicka varor till oss med exempelvis Schenker och PostNord (Posten). Kom ihåg att kontakta oss innan du skickar för att dina varor ska bli godkända. Om det gäller större varor såsom möbler och liknande ber vi er kontakta någon av våra rekommenderade transportörer genom att klicka här.




Jag funderar på att sälja ett eller flera föremål. Hur gör jag?


OBS! Kontakta alltid oss innan en inlämning. Kontakta oss först och främst via e-post eller telefon och berätta vad du funderar på att sälja. Vi vill gärna att du har bilder och annan information redo för att hanteringen ska gå så smidigt som möjligt. Om det är flera föremål kan du ta en bild på alla i grupp för en snabb översikt. Om ni inte har fått svar inom 48 timmar är ni välkomna att kontakta oss. Efter att vi har tittat på föremålen och återkopplat till dig bokar vi in en tid för att ta emot föremålen inför försäljning. Vi utför även hembesök och värdering på plats i vissa fall. Kontakta oss för mer information och tidsbokning. Gäller ditt ärende ett helt hem, delar av ett hem eller ett dödsbo ber vi dig besöka Formstad Hela Hem för mer information om våra tjänster.




Hur går det till efter det att ni har tagit emot min inlämning?


Du får en kvittering på vad du har lämnat in varpå föremålen går vidare till fotografering och publiceras sedan så snart som möjligt. Försäljningen kan ni sedan följa via vår webbplats under ”Auktioner”->”Mina Sidor”->”Mina aktiviteter” där ni loggar in med ert kundnummer och lösenord. Inför auktionen får du även ett meddelande med en förteckning som bekräftelse.




Har ni någon lägsta gräns för värde vid inlämning?


Ja. Det totala värdet på en enskild inlämning måste överstiga 20.000 kronor. Vi tar främst hand om hela hem och större försäljningar. Kontakta oss för en preliminär värdering så meddelar vi dig om vi kan ta emot det.





Allmänt

Vart finns ni någonstans?


Vi förfogar över 600 kvadratmeter på Gårdsfogdevägen 16 i Bromma. Vi ligger i Mariehäll, ett stenkast från Bromma Blocks och Bromma flygplats. Lokalen agerar som showroom, lager och kontor. Det är hit ni kommer när vi vill se vårt utbud eller lämna in något till försäljningen. För mer information hänvisar vi till vår sektion ”Kontakt”.




Söker ni personal?


Vi söker alltid efter fler medarbetare som kan stärka vår position. Det svenska auktionslandskapet rör på sig och det innebär möjligheter. Meriterande är tidigare erfarenhet inom auktionsbranschen, men än högre står drivkraft och vision. Har du en idé vi kan hjälpas åt att förverkliga? Kontakta oss! Specifika tjänster och vakanser utannonseras löpande på sektionen ”Om oss”.




Vad har ni för öppettider?


Vår kundtjänst är bemannad alla vardagar 10-16 via växel, e-post och direktkontakt här via webbplatsen. Om ni vill besöka oss på plats behöver ni boka en tid och vi ber er kontakta oss med ditt ärende för tidsbokning. Om ni besöka vårt showroom på Gårdsfogdevägen 16, Mariehäll för att titta på utbudet har vi öppet för visning tre dagar inför varje auktion. Fredag 11-16
Lördag 11-14
Söndag 11-14 Observera att dessa tider enbart gäller under den helg vi har auktion! Övrig tid enligt överenskommelse. Det finns alltid möjlighet att få en förhandsvisning om ni inte har möjlighet att komma under dessa dagar. Kontakta oss för tidsbokning.





FORMSTAD AUKTIONER AB
Här finns vi

Formstad Auktioner AB säljer konst, antikviteter och modern design via fartfyllda nätauktioner. Vi är specialiserade på helhetslösningar för dödsbon och hela hem vilket medför att vi ständigt kan erbjuda ett nytt och omväxlande utbud. Hos oss hittar du föremål som oftast aldrig har varit ute på auktionsmarknaden förut

Gårdsfogdevägen 16
168 67 Bromma

Växel: 08-28 31 00
E-post: info(a)formstad.se

 

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

© 2015-2020 Formstad Auktioner AB